onsdag 24 september 2014

Inga betyg i årskurs fyra

Jag tycker att betyg i årskurs fyra inte borde införas eftersom det inte är bra för barnen och deras lärande. Vissa tycker att tidigare betyg behövs för att ge en bättre överblick på skolarbetet, men det är inte riktigt så enkelt.

Man lär sig så klart bättre om man får veta vad man behöver utveckla istället för att bara stämplas som bra eller dålig, det är vetenskapligt bevisat. Forskning visar också att yngre barn har svårare att förstå vad betyg innebär, och att skilja på om det är ett betyg på dem själva eller på deras skolprestationer,  så betygen kommer inte att hjälpa dem att få en bättre överblick på sitt skolarbete.

Olika elever påverkas på olika sätt av betygen. Det finns en liten grupp elever som påverkas positivt, men det finns också en stor grupp av mest låg- och mellanpresterande elever som betygen inte har en lika positiv effekt på.

Det finns oräkneliga argument mot förslaget att införa betyg i årskurs fyra, det är som ett experiment utan något riktigt vetenskapligt stöd. Därför tycker jag att det är viktigt att betygen behålls som de är, för skolbarnens och framtidens bästa.

Källa: Lärarnas nyheter 

http://www.lararnasnyheter.se/lararnas-tidning/2014/03/24/massiv-kritik-mot-betyg-fran-arskurs-fyra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar