Uppgift
Vi får en blandning av vatten, karamellfärg, salt, jord och grus som vi måste hitta på ett sätt att dela upp.
Syfte
lära sig om de olika separationsmetoderna
öva på att skriva laborationsrapport
öva på att planera och genomföra ett experiment/undersökning
söka och använda information
Hypotes
Jag tror att vi kan separera vattnet, gruset, jorden och saltet men inte karamellfärgen.
Material
Bägare med blandningen
Finmaskig sil
Mediummaskig sil
Bägare
2x E-kolv
2x Tratt
2x Filterpapper
Skål
Aktivt kol (omkr. 1 tsk)
Utförande
o För att separera det mesta av gruset och jorden, sila blandningen med en finmaskig sil över bägaren.
o Häll över grus/jordblandningen på en papptallrik.
o Filtrera sedan vattnet med filterpappret och tratten i E-kolven.
o Sila grus/jordblandningen för att skilja gruset från jorden.
o Förbered en till tratt med filterpapper och E-kolv och häll i aktivt kol i filtret. Häll igenom den filtrerade salt/vatten/karamellfärgblandningen för att skilja bort karamellfärgen.
o Häll vatten/saltblandningen i en skål och låt vattnet avdunsta. Kan också göras genom att destillera vattnet, på så sätt får man också rent vatten.
Resultat
Vi lyckades skilja gruset, jorden och saltet från blandningen. Vi kunde inte separera vattnet och karamellfärgen.
Slutsats
Min hypotes stämde inte helt, eftersom vi inte lyckades separera vattnet. Vi kunde inte skilja bort karamellfärgen eftersom den gick förlorad i kolfiltret och inte heller vattnet eftersom det måste avdunstas från saltet. Vi skulle kunna destillera vattnet för att separera det. En felkälla är att saltet blev lite gulgrönt eftersom kolet inte skiljde bort all karamellfärg. Man skulle kunna använda mer aktivt kol eller filtrera vattnet igen.
Separationsmetoder
I den här laborationen använde vi:
o filtrering, att sila bort olösta ämnen
o Indunstning, att låta en löst vätska bli till ånga för att få fram andra lösta ämnen
Det finns fler separationsmetoder än de vi använde. De är:
o Extraktion, att låta vattenlösliga ämnen lösas upp för att skilja på vattenlösliga och icke-vattenlösliga ämnen
o Sedimentering, att låta olösta ämnen sjunka till botten
o Dekantering, att hälla av vätska medan de olösta ämnena ligger kvar på botten
o Destillering, att låta ett ämne förångas och ta till vara på ångan
Källa: Gleerups TitaNO kemi
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar