tisdag 13 september 2016

Svar till insändaren "Elevernas inställning som är problemet"

Jag håller inte med vad Sofia Ander skriver i sin insändare, "Elevernas inställning som är problemet". H'r skriver hon att eleverna i svenska skolor har en dålig attityd till skolan och att detta ligger bakom de fallande resultaten. Hon skriver att vissa påstår att anledningen är en brist på lärare och specialpedagoger och att om alla elever hade en bra inställning och arbetade hårt skulle det inte behövas mer resurser.

Visst har hon rätt i att elevernas inställning är långt ifrån perfekt, och i det ideala läget skulle alla göra sitt bästa och inte behöva någon speciell tillsyn. Men så kommer det aldrig att bli och har aldrig varit. Hon ger inga anledningar till varför elevernas attityd skulle ha försämrats i takt med resultaten.

Jag tror inte heller på lösningen som hon föreslår. Sofia skriver att förändringen måste ske i elevens hem och omgivning, till exempel genom att föräldrarna ska få eleven att förstå att han har tur som får gratis skolgång. Mer än så specificerar hon inte hur det skulle verkställas, och om det ens är möjligt skulle det kräva mycket forskning, kampanjning och ingrepp i elevernas omgivning.

Något som dock går att koppla samman med de fallande skolresultaten är skolans och lärarnas auktoritet, som minskat sedan 1960/talet i takt med att skolresultaten gick ner. Sofia tar själv upp flera problem som härstammar från dålig disciplin bland eleverna, till exempel elever som blir distraherade av telefoner och som är vana vid att allting ordnar sig oavsett vad de gör. Lärarna måste kunna eliminera distraktioner som telefoner och eleverna måste få veta när de gjort någonting rätt eller fel. Jag är själv högstadieelev och har erfarenheter av att man nästan helt kan komma undan utan att göra sina läxor, och det enda som motiverar en att arbeta är betyget, som ligger långt borta vid terminens slut.

I stället för att försöka ändra på elevernas instälning borde man fokusera på grundläggande saker som gör man det inte ger man bara mer utrymme åt elevernas dåliga attityd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar